*c-lab 8.0 <코러스CHORUS>
*c-lab 8.0 CHORUS
EditorialGraphic
2024
코리아나미술관
4
2024 경기도자비엔날레 〈투게더_ 몽테뉴의 고양이〉
Gyeonggi Ceramics Biennale 2024 ‘TOGETHER_ Montaigne's Cat’
GraphicMotion
2024
한국도자재단
4
체공녀 연대기 1931-2011
Women in the Sky: Gender and Labor in the Making of Modern Korea
Editorial
2024
후마니타스
3
B주류경제학
B주류경제학
Editorial
2024
밀리의서재토스
3
동대문 페스티벌_이동무대
Dongdaemun Festival_Moving Stage
EditorialGraphic
2024
동대문문화재단
5
서울디자인 2024
SEOUL DESIGN 2024
GraphicMotionWebsite
2024
서울디자인재단
4
무르익다
Mureu-ikda (Ripen)
GraphicMotion
2024
국립농업박물관
3
ACT 페스티벌 2024
ACT Festival 2024
GraphicIdentityMotion
2024
ACC 국립아시아문화전당
4
서울아트가이드 Fall 2024 by 아트드렁크
Seoul Art Guide Fall 2024 by artdrunk
Editorial
2024
artdrunk
4
모두를 위한 무향
No Scents for Everyone
Graphic
2024
환경정의
3
네이버 한글한글 아름답게 캠페인
NAVER Beautiful Hangul Campaign
Website
2024
네이버 문화재단
4
LG 화학 지속가능경영보고서 2023 
RE:ACT TO ZERO
LG CHEM SUSTAINABILITY REPORT 2023 RE:ACT TO ZERO
Editorial
2024
LG화학
3
경기도자미술관 소장품 상설전 《현대도예-오디세이》 도록
Odyssey of Contemporary Ceramic Art Exhibition Catalogue
Editorial
2024
경기도자미술관
5
세종문화회관 모든누구나
Sejong Center ‘Anyone for Everyone’
GraphicIdentity
2024
세종문화회관
3
권민호 개인전 《축원의 가루》
Minho Kwon’s Solo Exhibition, Powder of Blessing
Graphic
2024
권민호
4
집덕후들의 커뮤니티, 라이프집
Identity & Website design for Life.zip
IdentityWebsite
2024
라이프집
4
세종문화회관세종썸머페스티벌 2024
2024 Sejong Summer Festival
Graphic
2024
세종문화회관
4
SeMA 옴니버스 《끝없이 갈라지는 세계의 끝에서》
SeMA Omnibus : at the end of the world split endlessly
EditorialGraphicMotionSpace
2024
서울시립미술관
4
국립극장 레퍼토리시즌 2024-2025
National Theater Repertory Season 2024-2025
EditorialGraphicMotion
2024
국립극장
3
보통사람들의 찬란한 역사 전시 도록
Ordinary People, Splendid History Exhibition Catalogue
Editorial
2024
경남도립미술관
4

박종식 개인전 <안녕>

Park Jong Sik solo exhibition <Say Hello>

2018
Graphic

pjs_s_001

pjs_s_002

pjs_s_003

pjs_s_004

pjs_s_005

pjs_s_006

pjs_s_007

안녕은 일우사진상 보도부문을 수상한 한겨레 사진기자 박종식의 첫 번째 개인전이다. 안녕에 전시되는 모든 사진은 한국 사회에서 현재 진행 중인 노동 문제를 과장이나 왜곡 없이 보도사진 특유의 담담함으로 담아내고 있다. 현장의 목소리가 가득한 그 사진들을 마주하다 보면, ‘해고노동자의 초상을 일간지에 소개하는 것이 사진 기자인 내가 할 수 있는 최선의 연대’라고 말하는 그가 사진을 찍는 이유를 느낄 수 있다. 정규직과 같은 업무를 하면서도 낮은 급여를 받는, 비정규직, 75m 굴뚝에 오른 해고노동자, 스스로 목숨을 끊을 수밖에 없었던 비정규직 노동자, 안녕하지 못한 사람들에게 그는 ‘그럼에도 불구하고’ 어렴풋한 희망을 안고 ’안녕’이라는 인사를 건넨다.

일상의실천은 복직을 꿈꾸며 수백 일째 고공 농성을 이어가는 굴뚝 위의 해고노동자를 원경에서 촬영한 사진과, 사측의 빈정거림과 조롱, 경멸의 몸짓을 클로즈업으로 촬영한 사진을 강한 대비를 이루는 구도로 배치하여, 전시가 말하고자 하는 자본주의 모순의 현실을 드러내고자 했다.

디자인. 권준호
기획. 홍진훤
촬영. 박종식
시공. 새로움아이

클라이언트. 박종식, 홍진훤

Say Hello&is the first solo exhibition by photographer Park Jong Sik, who won the Ilwoo Foundation Annual Award. Every photos on display in Say Hello&captures the labor issue that are currently underway in Korean society without the exaggeration or distortion. Facing the pictures full of voices on the scene, you can see why he takes pictures of them. He said, ‘Introduction of a fired worker’s portrait to a newspaper is the best solidarity I can do as a photographer.’ Non-regular workers who work like full-time workers but still earn low salaries, a fired worker who climbed up 75-meter-high chimney, irregular workers who had to kill themselves… He gives ‘hello’ to those who are not well-off with a faint hope.

We wanted to show the contradictions of capitalism through the display of two photos, a fired workers on the chimney and a a company manager’s gesture of sarcasm on the red color background.

Design. Joonho Kwon
Coordinator. Jinhwon Hong
Photo. Park Jong Sik
Installation. Saeroum Innovation

Client. 박종식, 홍진훤