[Creator+] 디자인 스튜디오 일상의실천: 주어진 일에 그치지 않는 디자이너의 태도를 말하다
[Creator+] Design Studio Everyday Practice: Talking about the attitude of a designer who does not stop at the given task
Press
2024
디자인플러스
3
[Creator+] 일상의실천의 A to Z: <디자인플러스>부터 <2024 올해의 프로젝트>까지
[Creator+] A to Z of Everyday Practice: From <Design Plus> to <2024 Project of the Year>
Press
2024
디자인플러스
3
Everyday Practice x Un sedicesimo
Everyday Practice x Un sedicesimo
EditorialGraphicPractice
2024
Un sedicesimo
3
*c-lab 8.0 <코러스CHORUS>
*c-lab 8.0 CHORUS
EditorialGraphic
2024
코리아나미술관
4
2024 경기도자비엔날레 〈투게더_ 몽테뉴의 고양이〉
Gyeonggi Ceramics Biennale 2024 ‘TOGETHER_ Montaigne's Cat’
GraphicMotion
2024
한국도자재단
4
체공녀 연대기 1931-2011
Women in the Sky: Gender and Labor in the Making of Modern Korea
Editorial
2024
후마니타스
3
B주류경제학
B주류경제학
Editorial
2024
밀리의서재토스
3
동대문 페스티벌_이동무대
Dongdaemun Festival_Moving Stage
EditorialGraphic
2024
동대문문화재단
5
서울디자인 2024
SEOUL DESIGN 2024
GraphicMotionWebsite
2024
서울디자인재단
4
무르익다
Mureu-ikda (Ripen)
GraphicMotion
2024
국립농업박물관
3
ACT 페스티벌 2024
ACT Festival 2024
GraphicIdentityMotion
2024
ACC 국립아시아문화전당
4
서울아트가이드 Fall 2024 by 아트드렁크
Seoul Art Guide Fall 2024 by artdrunk
Editorial
2024
artdrunk
4
모두를 위한 무향
No Scents for Everyone
Graphic
2024
환경정의
3
네이버 한글한글 아름답게 캠페인
NAVER Beautiful Hangul Campaign
Website
2024
네이버 문화재단
4
LG 화학 지속가능경영보고서 2023 
RE:ACT TO ZERO
LG CHEM SUSTAINABILITY REPORT 2023 RE:ACT TO ZERO
Editorial
2024
LG화학
3
경기도자미술관 소장품 상설전 《현대도예-오디세이》 도록
Odyssey of Contemporary Ceramic Art Exhibition Catalogue
Editorial
2024
경기도자미술관
5
세종문화회관 모든누구나
Sejong Center ‘Anyone for Everyone’
GraphicIdentity
2024
세종문화회관
3
권민호 개인전 《축원의 가루》
Minho Kwon’s Solo Exhibition, Powder of Blessing
Graphic
2024
권민호
4
집덕후들의 커뮤니티, 라이프집
Identity & Website design for Life.zip
IdentityWebsite
2024
라이프집
4
세종문화회관세종썸머페스티벌 2024
2024 Sejong Summer Festival
Graphic
2024
세종문화회관
4

빨갱이

Bbalgangee(Pinko)

2019
Practice

한 시대를 관통했던 기괴한 언어는 수십 년에 이르러 숱한 사람들을 옭아매는 국가폭력의 상징으로 자리 매겨졌다. 독재체제와 국가권력의 유지를 위해 거침없이 횡행하던 시대의 언어는 냉전을 넘어 한국 사회를 나누고 가두는 첨병으로서 여전히 유효하다. 냉전의 언어가 현재 우리에게 어떤 방식으로 소모되고 있는지, 국가폭력의 날 선 증언과 일상의 생경한 사진으로 다시금 되돌아보고자 한다.

* 본 작업은 검색엔진에서 일정 기간 동안 수집된 ‘빨갱이‘라는 단어의 쓰임과 이미지가 무작위로 고문실의 벽면에 투사되며, 관람객의 위치에 따라 사운드가 제어되는 인터렉티브 미디어 작업입니다.

홍진훤×일상의실천
Jinhwon Hong×Everyday Practice

인터랙티브 미디어 설치(프로젝션, 동작 인식 센서) / 가변 크기
2019

사진. 홍진훤
디자인. 일상의실천
전시 사진. 장현수
개발. 최인

클라이언트. 민주화운동기념사업회

The bizarre word “Bbalgangee” that passed through an era has become a symbol of decades of national violence. “Bbalgangee”, which was outspoken in wielding undue power to maintain state power during the authoritarian era, still serves as a symbol of suppressing Korean society beyond the Cold War era. We look back at how the word, which would have been effective in the Cold War era, is being consumed by us now, and back to the testimony of survivors of national violence and the unfamiliar pictures of daily life.

* This project is an interactive media operation in which the usage and images of the word “Bbalgangee” collected in the search engine are randomly projected onto the wall of the torture chamber and sound is controlled according to the location of the viewer.

Photography. Jinhwon Hong
Design. Everyday Practice
Exhibition Photography. Jang Hyun Soo
Development. In Choi

Client. 민주화운동기념사업회