볼 수 있는 것과 말할 수 있는 것 사이
Between the Seen and the Spoken
2021《메이투데이(MaytoDay)》는 2020년 5·18민주화운동 40주년을 맞이하여 그동안 광주비엔날레를 통해 선보였던 5·18민주화운동 관련 작품들을 연구하고 전시로 재조명하고자 기획된 프로젝트입니다. 《메이투데이》는 제목이 시사하듯 5월(May)의 일상성(day)을 이야기하고 그 시점을 현재(today)로 되돌리고 있습니다. 지난 25년 동안 축적되어온 광주비엔날레의 역사와 기록을 현재의 시점에서 재 맥락화하고, 전시를 통해 다른 지역, 다른 나라의 민주화 운동과 연결하고자 서울과 타이베이를 시작으로, 질곡의 역사와 현재를 관통하고 있는 쾰른, 부에노스아이레스와 연대를 도모했습니다. 작년 5월부터 순차적으로 열린 전시를 통해 각 지역의 기획자와 함께 현재도 유효한 민주주의의 동시대성을 다층적으로 다루고, 서로 다른 도시의 역사적, 정치적 경험과 광주의 이야기를 중첩시켰습니다.
일상의실천은 5.18민주화운동의 동시대에서 갖는 다층적 의미를 중첩된 레이어를 통해 시각화하고, 볼 수 있는 것과 말할 수 있는 것 사이&전시가 열리는 구국군광주병원의 구조적 특징과 컬러를 차용하여 그래픽 아이덴티티를 구축했습니다.
디자인. 권준호
디자인 도움. 길혜진
모션 그래픽. V-code
사진. 김진솔
클라이언트. 광주비엔날레
Organized by the Gwangju Biennale Foundation to commemorate the May 18 Democratization Movement’s fortieth anniversary, MaytoDay aims to shed light on the movement’s legacies by examining works presented at previous editions of the Gwangju Biennale. As its title implies, MaytoDay draws attention to the lasting effects, everydayness, and micro-histories of the May 18 spirit, and seeks to situate this discourse amid us today. Since last May, MaytoDay mounted a sequence of projects in Seoul, Taipei, Cologne and Gwangju in collaboration with invited curators. Through them, it sought to investigate the contemporary and transnational resonance of the Democratization Movement. As a long-term project, MaytoDay continues this year by exploring the histories and meanings of the May 18 within the contemporary context with the work of twelve artists either born or based in Gwangju. We visualized the multi-layered meaning of the May 18 Democratic Movement through overlapping layers. We built a graphic identity by borrowing the structural features and colors of the former Armed Forces Gwangju Hospital where the Between the Seen and the Spoken exhibition will be held.
Design. Joonho Kwon
Assistant. Hyejin Kil
Motion Graphic. V-Code Official
Photography. Jinsol Kim
Client. 광주비엔날레